اثر پاكيزگي و نظافت بر روي زندگي ما

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

اثر پاكيزگي و نظافت بر روي زندگي ما

۲۹ بازديد

همه ما خانه‌ تميز و مرتب را دوست داريم. اما بيشتر اوقات به دليل مشغله كاري، از نظافت اصولي و درست غافل مي‌شويم. اين غفلت ممكن است به سلامت بدن‌مان لطمه بزند. مثلا گرد و غباري كه روي فرش و مبلمان مي‌نشيند، ممكن است آلرژي و بيماري‌هاي ريوي به وجود آورد. محققان معتقدند كه كثيف بودن محل كار و زندگي ما، نه تنها از نظر جسمي بلكه از نظر روحي نيز روي سلامت‌مان تأثير مي‌گذارد. مثلا بيشتر ما وقتي از سر كار بر مي‌گرديم، دوست داريم چند دقيقه‌اي روي مبل يا تخت دراز بكشيم و استراحت كنيم. بنابراين كثيف بودن فرش، مبل و تخت مي‌تواند منجر به بيماري شود. از طرفي بيشتر خانم‌هاي خانه‌دار فقط نزديك به ايام عيد، كارهايي مانند قاليشويي و تميز كردن اساسي مبلمان را انجام مي‌دهند. اين در حالي است كه نظافت بر روي زندگي ما تاثير زيادي دارد و بايد بيش از اين به اين موضوع توجه كنيم. در اين مقاله مي‌خواهيم اثرات نظافت بر روي زندگي را تشريح كنيم.

اثر پاكيزگي و نظافت بر روي زندگي ما

چرا نظافت بر روي زندگي ما اثرگذار است؟

نظافت شخصي

رعايت بهداشت شخصي براي همه افراد بسيار مهم است. اين نوع نظافت شامل شستن دست‌ها، حمام كردن به صورت منظم، مسواك زدن و… مي‌شود. البته بايد زير ناخن‌ها را نيز تمركز كنيد. رعايت نظافت شخصي، نه تنها باعث اطمينان و سلامت جسمي بدن مي‌شود، بلكه شما را از بستري شدن در بيمارستان‌ها نيز نجات مي‌دهد. ناديده گرفتن اين مورد ممكن است شما را از نظر اجتماعي نيز منزوي كند زيرا هيچ كس از فرد بد بو و كثيف خوشش نمي‌آيد.

نظافت منزل

تميز كردن خانه كار سختي است و همان‌طور كه در ابتداي مقاله نيز گفته شد، بيشتر اوقات اين نوع نظافت ناديده گرفته مي‌شود. اگر هر شب زباله‌ها را از خانه خارج نكنيد، ممكن است به شدت بيمار شويد. اگر به صورت هفتگي گرد و غبار وسايلي مانند ميز را تميز نكنيد و فرش‌ها را حداقل دو بار در هفته جارو نزنيد؛ اين گرد و غبار از طريق استنشاق وارد بدن شده و ممكن است به بيماري‌هاي ريوي و آلرژي مبتلا شويد.
از طرفي نشستن گرد و خاك روي لامپ و لوستر مي‌تواند نور خانه را به شدت كاهش دهد. تحقيقات نشان داده‌اند كه شستن ظرف‌ها، استرس را كاهش مي‌دهد. بنابراين نظافت منزل نه تنها از نظر بهداشتي بلكه از نظر روحي نيز روي بدن تاثيرگذار است.

نظافت محيط كار

اگرچه تميز كردن محيط كار وظيفه شما نيست، اما تاثير زيادي روي سلامت و روحيه‌تان مي‌گذارد. محيط تميز و مرتب منجر به بهره‌وري بيشتر مي‌شود. اين كار وظيفه بخش خدمات است اما اگر اين بخش وظيفه‌اش را به درستي انجام نمي‌دهد؛ خودتان دست به كار شويد. كار كردن در محيط كثيف معمولاً منجر به كسالت و بهره‌وري كمتر مي‌شود.
حال كه تاثير كلي پاكيزگي و نظافت بر روي زندگي را مي‌دانيد، بگذاريد زندگي كردن در يك محيط تميز و عاري از ميكروب را با زندگي كردن در يك محيط كثيف و آلوده مقايسه كنيم. اگر محيط زندگي‌مان كثيف و آلوده باشد، هم خودمان بيمار مي‌شويم و هم ممكن است به انزواي اجتماعي دچار شويم. چرا كه آلوده بودن خانه و محل كارمان موجب مي‌شود ديگران از تعامل با ما امتناع كنند. بنابراين در گام اول بايد براي سلامت جسم، و در گام دوم براي سلامت روح‌مان تميز باشيم.
در مقابل اگر هميشه محيط زندگي و كارمان مرتب و تميز باشد، آرام‌تر هستيم و دايره روابط اجتماعي‌مان نيز گسترده‌تر مي‌شود. همه ما دوست داريم وقتي به خانه اقوام و دوستان‌مان دعوت مي‌شويم، ميزبان در محيط تميز و بدون آلودگي از ما پذيرايي كند. در ضمن پاكيزگي و حفظ نظافت براي سلامت جسم‌مان نيز اهميت دارد. تميزي محيط كار نيز شما را مصمم‌تر خواهد كرد و ضمن افزايش بهره‌وري، موجب مي‌شود در طول روز شادتر باشيد.
با وجود تمام اين موارد بهتر است به جاي اين كه يك بار در سال، آن هم نزديك به عيد نوروز، خانه‌تكاني كنيم، چند بار در سال به نظافت محل كار و محل زندگي خود بپردازيم تا هم سالم‌تر بمانيم و هم از سلامت روحي برخوردار شويم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.