آيا ويروس كرونا روي فرش فعال مي‌ماند و امكان انتقال آن وجود دارد؟

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

آيا ويروس كرونا روي فرش فعال مي‌ماند و امكان انتقال آن وجود دارد؟

۵۶ بازديد

همان‌طور كه مي‌دانيد ويروس كوويد 19 يك ويروس جديد است؛ و اطلاعات كمي از آن در دسترس بشر مي‌باشد. به همين دليل سوالات زيادي در مورد آن وجود دارد. اما چيزي كه بيش از اين سوالات، جوامع بشري را درگير كرده، وحشت و اطلاعات غلط زيادي است كه در مورد اين ويروس در حال پخش شدن است. يكي از سوالات متداول در مورد اين موضوع اين است كه آيا كرونا روي فرش فعال مي‌ماند و اگر پاسخ مثبت است، آيا شستشوي فرش از پخش شدن آن جلوگيري مي‌كند؟ ما به عنوان يكي از فعالان حوزه بهداشت و نظافت سعي مي‌كنيم در اين مقاله به اين پرسش پاسخ دهيم. ما ادعا نمي‌كنيم كه بهترين قاليشويي كشور هستيم، اما با ارائه اطلاعات علمي و خدمات باكيفيت، سعي داريم در حفظ سلامت شما نقش داشته باشيم.

آيا ويروس كرونا روي فرش فعال مي‌ماند

آيا كرونا روي فرش فعال مي‌ماند؟

مسئله مهم اين است كه چه اتفاقي براي ويروس‌ها هنگام برخورد با سطوح مي‌افتد. ويروس‌ها مانند باكتري‌ها نيستند. باكتري‌ها سطوح متخلخل گرم مانند پارچه و كاغذ را دوست دارند. اين علاقه شامل فرش نيز مي‌شود.
از طرف ديگر ويروس‌ها زندگي روي سطوح غير متخلخل سخت مانند فلزات را ترجيح مي‌دهند. ويروس‌ها مي‌توانند پس از انتشار روي اين سطوح به مدت طولاني فعال بمانند. تحقيقات حاضر در مورد كرونا ويروس نشان مي‌دهند كه اين ويروس تا 28 روز فعال مي‌ماند. اما فراموش نكنيد كه هنوز روزهاي آغازين شيوع اين بيماري است و محققان در اين زمينه اطلاعات كمي دارند.
يافته‌هاي ديگر نيز نشان داده‌اند كه اين ويروس تا 24 ساعت روي كارتن و 2 الي 3 روز روي پلاستيك مي‌ماند. نكته مهمي كه در مورد سطوح متخلخل، به خصوص الياف طبيعي مانند پشم موجود در فرش وجود دارد اين است كه فعاليت ويروس به شرايط حاكم بر محيط بستگي دارد.
بنابراين اگر فرد بيماري در خانه وجود داشته باشد و مدام عطسه و سرفه كند، طبيعي است كه فرش هم آلوده مي‌شود. در ضمن اگر اعضاي خانواده عادت داشته باشند با كفش وارد خانه شوند، ميزان آلودگي فرش بيشتر نيز مي‌شود.

آيا براي جلوگيري از ابتلا به كرونا بايد فرش‌ها را بشوييم؟

درست است كه فرش مي‌تواند ميزبان ويروس كرونا باشد، اما تا وقتي كه اين ويروس نتواند به دهان، چشم و بيني شما راه پيدا كند، نمي‌تواند بيمارتان كند. با اين وجود برخي از مسئولان بهداشتي توصيه مي‌كنند كه براي كاهش شانس ابتلا، حتما در طول دوره همه‌گيري بيماري، فرش‌هاي خانه را تميز كنيد. به خصوص اگر فرد بيماري در خانه داريد.
همان‌طور كه مي‌دانيد دماي مورد نياز براي از بين بردن ويروس‌ها در خارج از بدن، حدود 60 درجه سانتي‌گراد است. بنابراين يكي از روش‌هاي از بين بردن كرونا روي فرش استفاده از دستگاه بخارشوي است.
درجه حرارت بخاري كه از اين دستگاه خارج مي‌شود، بسيار گرمتر از 60 درجه سانتي‌گراد مي‌باشد. اين درجه حرارت بالا چيزي است كه باعث مي‌شود الياف پارچه و فرش ضدعفوني شود. اين بدان معني است كه تميز كردن كفپوش‌هاي خانه با بخارشوي باعث از بين رفتن هرگونه اسپور فعال ويروس از روي تار و پود فرش مي‌شود. البته بهتر است براي تميز كردن فرش‌هايي كه بافت و الياف ظريفي دارند از اين روش استفاده نكنيد.
براي اين فرش‌ها بهتر است كه كار شستشو و تميز كردن را به قاليشويي بسپاريد تا خيال‌تان از بابت وجود كرونا روي فرش راحت شود. البته اگر يكي از اعضاي خانواده‌تان دچار اين بيماري شده است، توصيه مي‌كنيم كه حتما تمام سطوح پارچه‌اي كه با آنها در تماس بوده مانند تشك، فرش، روتختي، پرده و… را به خوبي شسته و ضدعفوني كنيد.
اگر ضدعفوني كردن اين سطوح براي‌تان امكان‌پذير نيست، حداقل 2 هفته وارد اتاقي كه فرد بيمار در آن قرنطينه بوده است نشويد. اميدواريم كه با رعايت اين نكات بهداشتي و ماندن در خانه بتوانيد از ابتلا به اين بيماري جلوگيري كنيد يا ريسك ابتلا را تا حدود زيادي كاهش دهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.