چطور از فرش هاي ابريشمي خود در برابر آسيب‌ديدگي محافظت كنيم؟

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

چطور از فرش هاي ابريشمي خود در برابر آسيب‌ديدگي محافظت كنيم؟

۱۷ بازديد

ابريشم نقش مهمي در صنعت فرش دارد. به خصوص فرش‌هاي شرقي كه ظرافت‌هاي خاص خود را دارند. همين ظرافت‌هاي ظاهري و زيباست كه لزوم نگهداري از فرش هاي ابريشمي را دو چندان مي‌كند. به همين دليل هم بسياري از افرادي كه فرش ابريشمي در خانه دارند؛ براي شستشو و تميز كردن اين كالاي با ارزش، هميشه به دنبال يك كارخانه قاليشويي مجرب هستند. درست است كه قاليشويي در تهران به وفور يافت مي‌شود؛ اما پيدا كردن يك قاليشويي با كيفيت چندان هم كار ساده‌اي نيست.
آسيب‌پذيري مواد به كار رفته در فرش‌هاي دستي به خصوص فرش هاي ابريشمي باعث مي‌شود كه لكه‌بري و نگهداري از آنها كار دشواري باشد. ما به شما در ادامه خواهيم گفت كه چطور از فرش هاي ابريشمي خود نگهداري كرده و آنها را تميز كنيد.

چطور از فرش هاي ابريشمي خود در برابر آسيب‌ديدگي محافظت كنيم؟

چند نكته مهم براي نگهداري از فرش هاي ابريشمي

البته بهترين راه براي محافظت از فرش هاي ابريشمي محدود كردن تردد، به ويژه راه رفتن حيوانات خانگي و بازي كردن كودكان روي آنهاست. هرگز اجازه ندهيد كه مهمان‌ها با كفش روي اين كالاي با ارزش راه بروند. در ضمن مايعات بسيار اشباع مانند آبميوه را از فرش دور نگه داريد. چرا كه رنگ اين نوشيدني‌ها به شدت براي فرش هاي ابريشمي مضر هستند.
اگر حيوان خانگي داريد؛ علاوه بر اين كه بايد تردد آنها را روي فرش محدود كنيد، هرگز اجازه ندهيد كه روي اين قالي‌ها ادرار كنند. بو و رنگ مايعات اسيدي مي‌تواند به شدت به فرش ابريشمي و پشمي آسيب برساند. اين نوع لكه‌ها فقط توسط پاك‌كننده‌هاي حرفه‌اي از بين مي‌روند. بنابراين اگر چنين اتفاقي براي فرش‌تان افتاد هرگز اقدام به تميز كردن آن در خانه نكنيد و از كمك متخصصان اين حوزه بهره ببريد.
فرش‌هاي دستي خود را به طور مرتب، يعني هر يك يا دو با در هفته حسابي جارو بزنيد تا گرد و غبار و آلودگي روزمره از الياف فرش خارج شود. اگر فرش شما در معرض نور است، حتماً آن را هر چند ماه يك بار بچرخانيد تا مطمئن شويد تمام قسمت‌هاي فرش به طور مساوي در معرض نور خورشيد قرار دارند. اين كار مي‌تواند از تغيير رنگ و خراب شدن الياف ابريشمي فرش جلوگيري كند.

چند نكته مهم در مورد تميز كردن فرش هاي ابريشمي

در شرايط عادي هميشه توصيه مي‌كنيم كه براي تميز كردن اين فرش‌ها، با تماس با شماره قاليشويي معتبر، آنها را به دست متخصصان اين كار بسپاريد. اما اگر گرد و خاك زيادي روي فرش‌تان نشسته و يا لكه‌هاي تازه‌اي روي آن ايجاد شده است؛ از راهكارهاي خانگي زير استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه نمي‌توانيد از روش‌هايي كه براي پاك كردن فرش‌هاي معمولي از آنها استفاده مي‌كنيد؛ براي تميز كردن فرش ابريشمي هم استفاده كنيد. زيرا محصولاتي غير از آب، جوش شيرين و سركه سفيد احتمالاً به رنگ قالي آسيب وارد مي‌كنند.
مهم‌ترين قدم براي تميز كردن فرش ابريشمي، سريع عمل كردن است. هرچه لكه مدت بيشتري روي فرش بماند، احتمال اينكه ماندگار شود بيشتر است. به محض ايجاد لكه، يك حوله سفيد و تميز را با آب گرم مرطوب كنيد. سپس لكه را با حوله خيس تميز كنيد.
اگر آب گرم لكه را از روي قالي پاك نكرد؛ سعي كنيد از مقدار كمي سركه سفيد به همين شيوه استفاده كنيد. آب گرم و سركه سفيد را به نسبت يك به يك مخلوط كرده و به همان روشي كه در بالا گفتيم، لكه را از روي فرش پاك كنيد.
براي از بين بردن لكه‌ها مي‌توانيد از جوش شيرين نيز با احتياط كامل استفاده كنيد. البته جوش شيرين ماده‌اي است كه بيشتر براي رفع بوي بد فرش كاربرد دارد. اما به طور بالقوه مي‌توانيد براي از بين بردن لكه‌ها نيز از آن استفاده كنيد.
به ياد داشته باشيد كه استفاده از خدمات قاليشويي ، هميشه بهترين و كم خطرترين مسير براي تميز كردن فرش هاي ابريشمي است. چرا كه اين فرش‌ها بسيار ظريف‌تر از فرش‌هاي پشمي سنتي هستند. حتماً فرش‌هاي خود را هر سال يك بار براي تميز كردن و حفظ درخشش‌شان، به يك قاليشويي متخصص بسپاريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.