فرش وينتيج چيست؟

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

فرش وينتيج چيست؟

۱۸ بازديد

امروزه فرش‌هاي كهنه ارزش زيادي دارند. فرش‌هاي اصيلي كه در گذشته به دست بافندگان صبور بافته شده كه با گذر زمان از ارزش آن چيزي كم نشده است. فرش وينتيج (فرش كهنه نما) شبيه‌ساز فرش‌هاي دستباف قديمي هستند كه با ظاهر كهنه خود ادعاي اصالت مي‌كنند. در ادامه با اين فرش بيشتر آشنا شويد.
قبل از اين كه درباره خصوصيات اين فرش بدانيد، لازم است به شما بگويم كه وينتيج يك اصطلاح لاتين به معني كهنه و قديمي است. اين فرش امروزه در كشورهاي اروپايي طرفداران زيادي دارد.
در صورتي كه درباره شستشوي فرش نگران هستيد، مي‌توانيد آن را به يك قاليشويي معتبر بسپاريد تا بدون آسيب ديدگي، فرش شما را شستشو دهند. قاليشويي نوين در كار خود استاد است.

فرش وينتيج چيست

فرش كهنه نما چيست؟

فرش كهنه نما در واقع اصلا كهنه نيست! درواقع قدمت بالايي ندارند و تنها ظاهر آن شبيه به فرش‌هاي قديمي است. شايد ايده توليد اين فرش با توجه به سليقه برخي افراد عتيقه‌دوست ايجاد شد. از آن‌جايي كه عده‌اي به وسايل عتيقه و قديمي علاقمندند، دكوراسيون و وسايل خود را هم به گونه‌اي انتخاب مي‌كنند تا قدمت و اصالت را در خانه يا دفتر كاري خود نشان دهند.
البته گاهي به اين فرش، فرش سنگشور هم گفته مي‌شود. امروزه انواع طرح‌ها و رنگ‌هاي فرش وينتيج در بازار وجود دارند كه با هر سليقه‌اي هماهنگ مي‌شود. در صورتي كه تمايلي به پرداخت هزينه‎هاي زياد جهت خريداري فرش دستباف را نداريد، با فرش‌هاي كهنه نما مي‌توانيد اين زيبايي و خاص بودن را در خانه خود داشته باشيد. حتي برخي از آن‌ها به شكل نقش برجسته وجود دارند، كه زيبايي خيره‌كننده‌اي هم ايجاد مي‌كنند.

مزاياي فرش وينتيج

شما با خريد اين فرش، كهنگي و اصالت فرش‌هاي قديمي را خواهيد داشت. اما با اين تفاوت كه لازم نيست هزينه زيادي بابت فرش‌هاي كهنه نما بپردازيد. فرش‌هاي دستباف قديمي امروزه قيمت‌هاي گزافي دارند و هر شخصي قادر به خريداري آن‌ها نيست. از همين رو اگر مي‌خواهيد از طرح فرش‌هاي قديمي در دكوراسيون خود با قيمت مناسب‌تر داشته باشيد، كهنه نماها انتخاب خوبي است.
مي‌توان فرش‌هاي مختلفي را به وينتيج تبديل كرد. در صورتي كه فرش شما داراي رنگ‌هاي تندي باشد و با دكوراسيون شما هماهنگي ندارد، مي‌توانيد آن را كهنه نما كنيد.
با كهنه نما كردن يك فرش، عيوب آن كمتر نمايان مي‌شود.
صادرات فرش‌هاي كهنه، هزينه گمركي كمتري دارند. بنابراين اين موضوع مي‌تواند بر روي قيمت تمام شده فرش نيز تاثير بگذارد. شما به عنوان خريدار، فرش وينتيج را با قيمت بهتري از فروشنده خريداري مي‌كنيد.

اين فرش براي چه دكوراسيوني مناسب است؟

اگر سبك چيدمان خانه شما، كلاسيك باشد، فرش هاي كهنه نما يك انتخاب مناسب است. در دكوراسيون كلاسيك سعي مي‌شود اصالت هر وسيله‌اي به خوبي حفظ شود. در واقع در اين سبك دكوراسيون، مدرن بودن وسايل شرط اول نيست. شايد افرادي كه چنين سبكي را مي‌پسندند تاريخ شناسان خوبي باشند.

روش‌هاي كهنه نما كردن فرش

براي كهنه كردن فرش 2 راه وجود دارد؛ به كمك مواد مخصوص يا به روش طبيعي.
در روش طبيعي فرش را به زير پا و جلوي نور مستقيم آفتاب پهن مي‌كنند تا بر اثر راه رفتن بر روي فرش، كهنگي ايجاد شود. نور مستقيم آفتاب مي‌تواند فرش را دچار رنگ پريدگي كند. حتما شنيده‌ايد كه نور خورشيد در طولاني مدت مي‌تواند رنگ‌ها را به سمت رنگ سفيد و كدري پيش ببرد.
در اين روش كه فرش به صورت طبيعي كهنه مي‌شود، به ارزش فرش هم اضافه مي‌كند.
روش بعدي به كمك چند مواد و طي چند مرحله انجام مي‌شود. آن‌ها فرش را با آب، خاكستر و چوبك شستشو مي‌دهند تا درخشندگي خود را از دست بدهد. اين تركيب باعث مي‌شود فرش براي مرحله بعدي آماده شود.
سپس از تركيب شيميايي هيپوكلريت كلسيم در اندازه‌اي مشخص استفاده مي‌شود. اين تركيب رنگ فرش را كمي سفيد مي‌كند. البته فرد مورد نظر بايد تجربه اين كار را داشته باشد تا بتواند به ميزان مشخص از آن استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.