فرش تركمن چيست؟

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

فرش تركمن چيست؟

۹ بازديد

حتما با ديرينه فرش‌ها كمي آشنا هستيد. از گذشته تا به امروز افراد براي خانه‌هايشان انواع فرش‌هاي دستباف يا ماشيني را خريداري مي‌كردند. چرا كه زندگي بدون فرش‌ها واقعا چيزي كم داشت! يكي از قديمي‌ترين فرش‌ها، فرش تركمن بود كه امروزه هم بسياري از افراد ترجيح مي‌دهند براي دكوراسيون خانه خود از اين فرش خريداري كنند.
براي شستشوي اين فرش‌هاي گرانبها نگران نشويد. كارشناسان قاليشويي نوين آن را به دقت حمل مي‌كنند و به كارخانه مي‌رسانند. در اين فضا هم سعي مي‌شود هر فرش با توجه به حساسيت‌هايي كه در نوع بافت دارد، شستشو شوند. براي اين كار به شماره قاليشويي نوين تماس بگيريد و با كارشناسان ما صحبت كنيد.

فرش تركمن چيست

با فرش تركمن آشنا شويد

از سابقه فرش‌هاي تركمن اطلاعات صحيحي در دسترس نيست. اين فرش به دست عشايري بافته شده كه آن‌ها اعتقادي به نوشتن تاريخ ندارند. شايد هيچ‌وقت هم فكرش را نمي‌كردند كه قالي تركمن تا اين حد محبوب شود كه اگر چنين بود حتما از اولين نفراتي كه اين فرش را بافته بودند در طول تاريخ يادي از نامشان مي‌كرديم.
اين دسته از فرش‌ها داراي چند حاشيه هستند كه به حاشيه بزرگ‌تر آن‌ها، اعلم مي‌گويند. اگر بخواهيم معني اين لغت را به شما بگوييم، رنگين كمان را به ياد مي‌آوريم. اين لغت، يك كلمه تركي است.
رنگ‌هايي كه براي بافت اين فرش‌ها به كار مي‌رود، معمولا دسته‌اي از قرمزها، مشكي، سفيد و مقدار كمي قهوه‌اي است. نام برخي از طرح‌هاي اين فرش غزال، گز، ساريك گل، ارساري گل، سالور گل و آخال، ارساري، بشير، جعفرباي، چدر، ساريك، سالور، كركي و يموت و… هستند.

جنس قالي تركمن

تار و پود فرش‌هاي تركمن از جنس ابريشم است.جالب است بدانيد همان عشايري كه به بافت قالي تركمن مي‌پردازند، خورجين، اجاق باشي و آلماليق هم مي‌بافند. در گذشته آن‌ها انواع ديگري هم براي هنر خود داشتند كه امروزه كمرنگ‌تر شده است. براي مثال آن‌ها پشتي قارچين هم با دستان خود مي‎بافتند.
بافت قالي تركمن بسيار سخت است. به طور كه آن‌ها براي بافت قالي از دار افقي استفاده مي‌كنند. براي بافتن فرش از لحظه شروع تا اتمام آن، بافنده بايد به صورت خميده بنشيند كه اين امر موجب آسيب‌هاي جسمي به خصوص به ناحيه ستون فقرات او مي‌شود.

نحوه بافت فرش‌هاي تركمن

در هر فرش تركمن معمولا يك طرح بارها تكرار مي‌شود. براي مثال يك طرح هندسي انتخاب و با فاصله‌هاي يكسان بر روي فرش بافته مي‌شد.
طرح‌هايي كه در اين فرش‌ها به كار برده مي‌شوند، طرح‌هايي تاثير گرفته از هنر آسياي مركزي و شرقي است. اين فرش‌ها به دست دختران تركمن بافته مي‌شود. آن‌ها از سنين كودكي اين حرفه را مي‌آموزند تا بتوانند نقشي در كسب درآمد خانواده داشته باشند.
هر دختر تركمن اين هنر زيبا را از مادر خود ياد مي‌گيرد و به نسل بعدي خود هم انتقال مي‌دهد. به اين ترتيب اين اثر زيبا و ارزشمند همچنان باقي مي‌ماند و قدمت آن حفظ مي‌شود. بافت فرش‌هاي تركمن فرهنگ ويژه‌اي دارد. آن‌ها شعرهاي مخصوصي را در حين بافتن مي‌خوانند . حتي يك لالايي معروف هم دارند كه براي كودك خود مي‌خوانند.
اگر فردي به پيش بافندگان فرش تركمن بروند و آن‌ها در حال كار باشند، بافندگان يك رسم خاص دارند. آن هم اين است كه چند نخ به بازوي آن فرد مي‌بندند. مهمان هم مي‌تواند يك يادبود يا كادو به بافندگان بدهد.
جالب‌ترين نكته اين است كه بافندگان اين فرش، طرح و الگويي را جلوي چشمان خود نمي‌گذارند. آن‌ها طرحي را در ذهن خود مي‌سازند و آن را بر روي فرش پياده مي‌كنند. حيرت انگيز است، اين كار نياز به يك ذهن خلاق و چالش برانگيز دارد. اين موضوع نشان مي‎دهد كه زنان عشاير ما بسيار خلاق و باهوشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.