حقايقي درباره فرش ايراني

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

حقايقي درباره فرش ايراني

۱۱ بازديد

اگر يك غير ايراني به خانه‌هاي ما پارسي زبان وارد شود، متوجه حضور فرش در تمامي اتاق‌ها خواهد شد. در واقع ما اتاق بدون فرش را اتاق نيمه كاره و ناقصي مي‌دانيم كه تنها با حضور يك فرش ايراني آن را به خانه‌اي گرم تبديل مي‌كند.
اكثر ما توجه ويژه‌اي به فرش‌هايمان داريم. بر روي آن با كفش را نمي‌رويم و ترجيح مي‌‌دهيم آن را به بهترين قاليشويي براي شستشو بسپاريم. اين حساسيتمان بر روي فرش نشان مي‌دهد كه ارزش ويژه‌اي براي اين هنر زيبا قائل هستيم.

حقايقي درباره فرش ايراني

ايرانيان براي بافت فرش، يك قسمت جزئي از آن را به عمد اشتباه مي‌بافند. زيرا آن‌ها به اين موضوع معتقدند كه تنها خداي بزرگ بي‌نقص است.
بهتر است بدانيد در هر جايي از دنيا كه صحبت از فرهنگ ايراني باشد، فرش مانند يك نماد از اين كشور ياد مي‌شود. طرح‌ها و نقش‌هاي بافته شده بر روي هر فرش نشان دهنده دوره‌اي از تاريخ ايراني است. فرش‌ها بر اساس نقش‌ها و طرح‌هاي بافته شده، نامگذاري مي‌شوند.
در كشور چين، شهري به نام كاشان وجود دارد كه فرش‌هايي شبيه به فرش‌هاي ايران توليد مي‌كنند. اين فرش‌ها به قدري شبيه به فرش‌هاي ايراني هستند كه گاهي تشخيص آن براي افرادي كه در اين زمينه خبره هستند نيز كار آساني نيست.

چرا فرش ايراني معروف شد؟

بعد از نفت، دومين كالاي صادراتي در ايران فرش است. ايرانيان از حدود 2500 سال پيش در اين صنعت حرف اول را مي‌زدند. از گذشته تا به امروز صنعت بافندگي فرش در ايران شكل‌هاي متفاوتي به خود ايجاد كرد. اما باز هم تا اسم فرش دستباف را مي‌شنويم، چند بانوي ايراني را جلوي دار قالي تصور مي‌كنيم كه مشغول به بافتن فرشي زيبا هستند. فرشي كه در انتها بتواند شما را از رخ زيبايي كه دارد شما را متحير كند.
براي اين اثر هنري، هفته‌ها يا حتي سال‌ها انرژي گذاشته مي‌شود تا يك فرش خارق‌العاده به وجود آيد. اين اثر يا براي فروش در نظر گرفته مي‌شود يا در موزه‌ها براي بازديد قرار مي‌گيرد.
با تقاضاي بالا از صنعت فرش، فرش‌هاي دستباف جوابگو نبود. از طرفي هم فرش‌هاي دستباف هزينه زيادي داشتند. كارخانه‌هاي فرشبافي هر روز قدرت بيشتري به دست آوردند و فرش‌ها را در كوتاه‌ترين زمان در طرح‌ها و رنگ‌هاي متفاوتي آماده مي‌كردند.
از گذشته‌هاي دور، قاليچه‌هاي گران‌بها را به زير پا نمي‌انداختند. آن‌ها را مانند يك تابلوي زيبا بر روي ديوار نصب مي‌كردند تا زيبايي آن را به رخ بكشند.

نكاتي براي خريد فرش ايراني

در صورتي كه با اين صنعت آشنايي كافي داشته باشيد، مي‌توانيد فرش‌هاي دستباف را از نوع ماشيني آن تشخيص دهيد. اما در برخي از موارد تشابه ويژگي‌ها ممكن است كار را براي تشخيص سخت كند. شما بايد فرش مورد نظر خود را از فروشگاه‌هاي معتبر خريداري كنيد و بابت خريد خود، ضمانت كار را دريافت كنيد.
قبل از خريد فرش دستباف به دكوراسيون خانه يا فضاي مورد نظر خود دقت كنيد. اگر به سبك خاصي در دكوراسيون علاقمند هستيد، بهتر است اطلاعات كافي درباره آن به دست آوريد. در برخي از موارد تلفيق كردن 2 سبك در دكوراسيون باعث ايجاد جذابيت مي‌شود. بنابراين ممكن است دكوراسيون شما به سبك خاصي چيده شده باشد و شما تصميم بگيريد فرش مدرن براي فضاي خود خريداري كنيد.
به شناسنامه فرش در هنگام خريد دقت كنيد. اين شناسنامه در پشت فرش چسبانده مي‌شود و اطلاعاتي از قبيل تراكم، محل بافت، پرز، چله، پود، نام تجاري، كد ملي، رنگ و متن حاشيه، سايز طول و عرض، جنس نخ بافته شده، وزن و … را در اختيار خريدار قرار مي‌دهد.
قبل از خريد فرش، فضاي مورد نظر براي پهن كردن فرش را در نظر بگيريد. اين خريد شما بايد علاوه بر كاربردي بودن، زيبايي بي‌نظيري هم در دكوراسيون شما ايجاد كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.