روش‌هاي محافظت از ريشه فرش

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

روش‌هاي محافظت از ريشه فرش

۸ بازديد

فرش‌ها تمامي زيبايي و حسن خود را مديون ريشه‌هاي فرش هستند. اين ريشه‌ها هستند كه تار و پود و گره‌هاي فرش را بر روي خود محكم نگه داشته است. در ادامه مي‌خواهيم روش‌هايي براي محافظت از ريشه فرش را در اختيار شما بگذاريم.
حفظ زيبايي و نگهداري اصولي از فرش‌ها باعث مي‌شود طول عمر فرش‌ها بيشتر شود. اما براي افزايش طول عمر فرش بايد نكاتي را بدانيم. اگر فرش شما دچار آسيب شده باشد، بهتر است با يك قاليشويي در تهران معتبر تماس بگيريد و درباره فرش خود با كارشناسان مربوط مشورت كنيد.
بهتر است بدانيد بخشي از زيبايي‌هاي يك فرش را ريشه‌هاي آن تشكيل مي‌دهد. اما شايد اين سوال براي شما پيش آيد كه اصلا ريشه فرش در كدام قسمت از فرش ما قرار دارد.

روش‌هاي محافظت از ريشه فرش

ريشه فرش چيست؟

همانطور كه مي‌دانيد هر فرش از اجزاي مختلفي تشكيل شده كه يكي از اساسي‌ترين و مهم‌ترين اجزاي فرش، ريشه آن است. در واقع به انتهايي‌ترين قسمت فرش كه به شكل نخ‌هايي قابل مشاهده است را ريشه فرش مي‌گويند. اين ريشه‌ها، اشكال متنوعي دارند. ساده، گره دار، توري، زنجيري و … از انواع ريشه‌هاي فرش است.
آن‌ها در رنگ‌هاي سفيد يا كرم كمر‌رنگ وجود دارند. در صورتي كه ريشه‌ها آسيب ببينند بايد هر چه سريع‌تر براي رفع آن اقدام كنيم. براي ترميم كردن ريشه‌ها مي‌توانيد از روش ريشه دوزي استفاده كنيد. در اين روش، متخصص به كمك يك قيچي، ريشه‌هاي آسيب ديده را قيچي مي‌كند و شروع به دوختن ريشه‌هاي جديد مي‌كند. اين كار نياز به تخصص و تجربه خاصي در اين حوزه دارد. بنابراين فرش‌هاي آسيب ديده خود را به دست افراد با تجربه در اين كار بسپاريد. چرا كه ممكن است فرش شما آسيب بيشتري ببيند.

چند روش براي محافظت از ريشه فرش

بسياري از افراد براي مراقبت از ريشه فرش ، چسب پهن بر روي ريشه‌ها مي‌چسبانند. اين چسب‌ها مي‌تواند در هنگام تعويض، به ريشه‌ها آسيب بزند و آن‌ها را از قسمت‌هايي از فرش جدا كند. علاوه بر اين بسياري از مواقع آثار چسب بر روي ريشه‌هاي فرش باقي مي‌ماند و باعث شكل ظاهري آن مي‌شود. بنابراين استفاده از چسب‌هاي پهن را به عنوان يكي از روش‌هاي محافظت از آن در نظر نگيريد.
شما مي‌توانيد بر روي اين ريشه‌ها كاورهاي مخصوصي بكشيد. اين كاورها در جنس‌هاي پارچه‌اي، پلاستيكي و توري توليد مي‌شوند. قبل از اين كه بر روي آن كاور بكشيد، از سلامت ريشه‌ها مطمئن شويد. شما ابتدا مي‌توانيد ريشه‌ها را ترميم كنيد و سپس بر روي آن كاور بكشيد.
به شما توصيه مي‌كنيم از كاورهاي توري استفاده كنيد. اين كاورها علاوه بر محافظت مي‌تواند هوا را از درون خود عبور دهند و مانع از پوسيدگي تار و پود فرش شوند.

چرا بايد از ريشه فرش محافظت كنيم؟

معمولا ريشه‌هاي فرش به رنگ سفيد هستند و زماني كه كمي كثيف مي‌شوند، بر روي زيبايي كل فرش هم تاثير مي‌گذارند. تميز ماندن ريشه‌هاي فرش باعث مي‌شود فرش شما جلوه بهتري داشته باشد.
ريشه‌هاي فرش همانطور كه از نامش پيداست، به اصلي‌ترين قسمت فرش متصل است. بنابراين زماني كه ريشه‌ها كثيف شوند، مي‌توانند آلودگي را به ديگر قسمت‌ها فرش هم برسانند.
سالم ماندن ريشه‌هاي فرش از پوسيدگي فرش هم جلوگيري مي‌كند. اين موضوع در نهايت باعث مي‌شود فرش شما عمر طولاني‌تري داشته باشد.
آسيب ديدن ريشه‌هاي فرش منجر به آسيب ديدگي فرش مي‌شود. بنابراين يكي از راه‌هاي اساسي براي نگهداري از فرش، اين است كه از ريشه‌هاي آن به خوبي مراقبت كنيد.
در حالت كلي با مراقبت از فرش باعث كاهش قيمت و ارزش آن نمي‌شويد. ريشه‌هاي فرش تاثير زيادي بر روي قيمت فرش دارد. محافظت از آن‌ها باعث مي‌شود هميشه سالم بماند و ظاهر منظم خود را حفظ كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.