پاك كردن لكه خون روي فرش در منزل يا قاليشويي؟

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

پاك كردن لكه خون روي فرش در منزل يا قاليشويي؟

۱۵ بازديد

براي پاك كردن هر نوع لكه‌اي از روي فرش به شما توصيه مي‌كنيم زمان را از دست ندهيد. هر چقدر كه زودتر براي اين پاكسازي دست به كار شويد كار شما آسان‌تر است. بنابراين به محض اين كه لكه‌اي بر روي فرش شما ايجاد شد، سريعا براي پاك كردن آن اقدام كنيد. اين موضوع براي لكه خون روي فرش نيز بسيار مهم است.
فرش يكي از وسايلي است كه در همه خانه‌هاي ايراني محبوب شمرده مي‌شود. بنابراين براي همه ما احتمالا پيش آمده كه شاهد پاك كردن لكه فرش و تجربه‌اي از آن را داشته باشيم. شما مي‌توانيد اين كار را در خانه انجام دهيد يا به قاليشويي بسپاريد. ممكن است در مواردي لكه به قدري كوچك باشد كه تصميم بگيريد خودتان براي پاك كردن آن اقدام كنيد. اما در صورتي كه لكه بيشتر از حد انتظار شما باشد، بهتر است توسط قاليشويي شسته شود.
در مواقعي كه تشخيص دهيد فرش شما نياز به شستشو دارد گاهي ايجاد يك لكه براي تماس براي قاليشويي‌ها كافي است. در اين صورت فرش شما در فاصله زماني كوتاهي شسته شده و به محل مورد نظر شما ارسال مي‌شود.

پاك كردن لكه خون روي فرش

پاك كردن لكه خون روي فرش در خانه

ابتدا به نوع فرش خود دقت كنيد. در چنين مواقعي پاك كردن لكه از روي فرش‌هاي دستباف كار سخت‌تري است و لازم است با احتياط رفتار كنيد. بايد به خاطر داشته باشيد كه رنگ الياف فرش‌هاي دستباف، طبيعي است و با بخار يا آب داغ ممكن است به راحتي رنگ‌ها در هم نفوذ كنند و چهره فرش شما را تحت تاثير قرار دهند.
در صورتي كه فرش شما دستباف بود، براي پاك كردن لكه از روي فرش دستباف، فشار زيادي بر روي تار و پودهاي فرش وارد نكنيد. ابتدا لكه را تا جايي كه مي‌توانيد به كمك يه دستمال نخي از روي فرش برداريد. سپس مقدار كمي جوش شيرين بر روي آن بريزيد و سپس با دقت و آهسته، ذرات جوش شيرين را از روي فرش برداريد تا به قسمت‌هاي داخلي فرش نفوذ نكند.
در صورتي كه لكه به تازگي ايجاد شده باشد، مي‌توانيد از پودر بچه هم كمك بگيريد. مقداري از پودر بچه را با ميزان كمي از آب تركيب كنيد. اين تركيب بايد به صورت خميري درآيد. اين تركيب را بر روي لكه بگذاريد و صبر كنيد خشك شود. سپس به كمك يك پارچه مرطوب سعي كنيد خمير را از روي فرش پاك كنيد.

مراحل پاك كردن لكه خون كهنه

شايد به هر دليلي امكان پاك كردن لكه از روي فرش را نداشته باشيد. همان طور كه گفتيم بهتر است براي پاك كردن لكه عجله كنيد و آن را سريعا پاك كنيد. اما اگر به هر دليل فرصت چنين كاري براي شما فراهم نبود باز هم راه چاره‌اي براي اين كار وجود دارد.
بر روي لكه خون روي فرش را مقداري مرطوب كنيد، سپس بر روي آن به ميزاني كه روي لكه را بپوشاند نمك يا شكر بريزيد. اجازه دهيد چند دقيقه بر روي فرش بماند. سپس با كمك دستمال تميزي بر روي آن بكشيد. در صورتي كه لكه به طور كامل از روي فرش پاك نشد، نگران نباشيد؛ راه حلي‌هاي ديگري هم همچنان وجود دارد.
سركه يك پاك كننده لك قوي است كه احتمالا به گوشتان خورده. مقدار كمي سركه سفيد بر روي لكه بريزيد و كمي صبر كنيد. سپس با كمك دستمال نخي و تميز بر روي لكه بكشيد. اگر باز هم اثراتي از لكه باقي مانده باشد، اين كار را تكرار كنيد.
در نهايت اگر باز هم موفق به پاك كردن لكه نشديد، محلولي از تركيب سركه سفيد، جوش شيرين و نمك آماده كنيد و بر روي لكه مقداري از آن را اسپري كنيد. سپس روي لكه را با پارچه نخي خشك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.