نكاتي براي نگهداري فرش دستباف

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

نكاتي براي نگهداري فرش دستباف

۱۳ بازديد

براي نگهداري فرش دستباف بايد آگاهي لازم را داشته باشيد. بسياري از ما نگهداري از اين اثر هنري ارزشمند را نمي‌دانيم و اين ناآگاهي باعث مي‌شود فرش نازنين ما در طول زمان كوتاهي زيبايي رخ خود را از دست بدهد. ما شما را در اين مقاله آگاه مي‌كنيم تا بتوانيد عمر فرشتان را بيشتر كنيد.
يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه لازم است در نظر داشته باشيد اين است كه براي فرش بهترين نقطه را انتخاب كنيد. سطح صاف از جنس سراميك، سنگ، پاركت يا موزاييك كه عاري از رطوبت باشد بهترين سطح است. شايد جالب باشد كه بدانيد فرش را نبايد بر روي سطح‌هايي از جنس خاك، گچ يا آهك پهن كنيد. اين عناصر مي‌توانند باعث تجزيه فرش شوند.
ما به شما پيشنهاد مي‌كنيم براي شستشوي فرش دستباف حتما با يك قاليشويي معتبر تماس بگيريد تا فرش با روشي اصولي تميز شود. قاليشويي نوين با سال‌ها تجربه در اين امر مي‌تواند اعتماد شما را جلب كند.
در ادامه متن با ما همراه شويد و نكات جالبي را بخوانيد.

نگهداري فرش دستباف

چند نكته مهم را براي نگهداري فرش دستباف بدانيد

وسايل سنگين وزني در خانه وجود دارد كه با قرار دادن آن‌ها بر روي فرش باعث تغيير شكل فرش مي‌شويم. پايه‌هاي مبل يكي از بارزترين مثال‌هاي آن است. بايد سعي كنيم تا حد امكان پايه‌هاي مبل يا هر وسيله سنگين ديگري را بر روي فرش قرار ندهيم.
هر چند وقت يكبار فرش را جابجا كنيد و آن را بچرخانيد تا به سمت ديگري پهن كنيد. راه رفتن بر روي قسمتي از فرش بعد مدتي باعث ساييدگي آن مي‌شود.
اگر فرش را در كنار پنجره پهن كرده‌ايد سعي كنيد از آن را از معرض تابش نور خورشيد دور كنيد. اين آفتاب بخشنده مي‌تواند رنگ فرش شما را بپراند! نور خورشيد در اثر تداوم تابش بر وسيله‌اي مي‌تواند رنگ آن را كم كند. به فكر يك پرده ضخيم باشيد تا در مواقع لازم بتوانيد از ورود نور خورشيد و تابيدن آن بر روي فرش جلوگيري كنيد.
فرش را از وسايل و شرايط مرطوب دور كنيد. يكي از موضوعاتي كه مي‌تواند سلامت فرش شما را تهديد كند، رطوبت است. اين رطوبت ممكن است از طريق گلدان‌هايي كه در خانه نگهداري مي‌كنيد باشد. بهتر است گلدان‌ها را دورتر از فرش قرار دهيد تا آب اضافي آن از زيرگلداني بر روي فرش نريزد.
براي جلوگيري از حركت فرش بر روي سنگ، سراميك يا موزاييك بهتر است از ترمزهاي لاستيكي كه در زير فرش قرار مي‌گيرد استفاده كنيد.

توجه به نظافت فرش

يكي از نگراني‌هايي كه در مورد نگهداري فرش دستباف وجود دارد، بيدزدگي فرش است. بيد يك نوع حشره بسيار كوچك است كه در اثر عواملي مانند عدم نظافت فرش، رطوبت و … فرش شما را محل زندگي خود قرار مي‌دهد. او از پشم موجود در تار و پود فرش دستباف شما تغذيه و تخم‌گذاري مي‌كند. اين موضوع كاملا درست است كه هر چقدر فرش كمتر شسته شود عمر آن بيشتر مي‌شود. اما نگهداري آن بسيار مهم است. شما بايد همه سعيتان را بكنيد تا فرش تميز بماند و زمان تميز كردن فرش ها را بدانيد. اما بهتر است هر سال آن را چك كنيد و در صورت نياز براي شستشو اقدام كنيد.
براي اين كه فرش خود را براي مدت طولاني‌تري تميز نگه داريد راه‌هاي زيادي وجود دارد. حيف است بر روي اين اثر هنري با كفش راه برويد! اول به نظافت پاهاي خود و ديگر وسايلي كه ممكن است با فرش در تماس باشد توجه كنيد. اگر از خردسال يا حيوان خانگي نگهداري مي‌كنيد بهتر است يك روفرشي بر روي فرش خود بكشيد. در صورت ايجاد لكه بر روي فرش با روش‌هاي اصولي سعي در پاك كردن آن داشته باشيد. هر چقدر زمان را از دست بدهيد پاك كردن لكه به مراتب سخت‌تر مي‌شود.
جارو كشيدن فرش در زمان نياز به تميز بودن آن كمك زيادي مي‌كند. اما بهتر است برس فرش شما نرم باشد تا آسيبي به بافت فرش نرساند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.