ترميم سوختگي فرش

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

ترميم سوختگي فرش

۱۱ بازديد

سوختگي فرش دلايل زيادي دارد. گاهي افتادن يك تكه ذغال و يا خاكستر سيگار يك دردسر براي ما ايجاد مي‌كند. فرش ما ممكن است بر اثر تماس با يك قابلمه داغ بسوزد. اما موضوعي كه لازم است بدانيد اين است كه ترميم فرش در بسياري از موارد توسط خودتان برطرف مي‌شود.
نمايان شدن اثر سوختگي بر روي فرش، مشكلي است كه همه ما تجربه آن را داشتيم. اما احتمالا راه‌حل‌هاي آن را ندانيم. ميزان سوختگي فرش براي رفع آن نقش مهمي دارد. نگراني ما بر روي فرش ماشيني و دستباف با هم متفاوت است. البته به اين بستگي دارد كه چقدر فرش خانه خود را دوست داريم. براي ترميم فرش هم اين موضوع مورد بررسي قرار مي‌گيرد كه ميزان سوختگي تا چه حدي است. اگر سوختگي سطحي باشد حتما بر طرف مي‌شود، اما اگر فرش شما در اثر سوختگي پار شده باشد امكان ترميم وجود ندارد، اگر هم اين امكان وجود داشته باشد ظاهر فرش شما مانند روز اول نخواهد شد. در كنار تمامي اين مشكلات افراد متخصصي براي ترميم فرش شما در قاليشويي ها براي مشاوره وجود دارند كه آن را به راحتي رفع كنيد. در صورتي كه سوختگي قسمتي از فرش زياد باشد، اين كار با رفوگري توسط كارشناسان رفوگر در اين مراكز انجام مي‌گيرد.

ترميم سوختگي فرش

برخي از سوختگي‌ها باعث مي‌شود قسمتي از فرش دچار فرورفتگي شود. براي رفع اين فرورفتگي مي‌توانيد يك تكه يخ بر روي آن بگذاريد و پس از آب شدن يخ، آن قسمت از فرش را شانه كنيد. فرش به حالت اوليه خود برمي‌گردد. اگر فرش شما توسط ذغال يا سيگار سوخته است، نگران نباشيد؛ قسمتي كه آثار سوختگي دارد را با كمك يك كاغذ سمباده، بتراشيد. سپس به كمك يك دستمال تميز قسمت‌هاي تراشيده شده را از روي فرش برداريد. حالا اگر باز هم اثرات سوختگي بر روي فرش ديده مي‌شود به كمك يك قيچي كوچك قسمت‎هاي سوخته را با دقت قيچي كنيد. در اين كار زياده روي نكنيد. چرا كه به بافت فرش آسيب مي‌رسانيد.

ترميم سوختگي فرش با شمع

براي جلوگيري از به آب دادن اين دسته گل ترجيحا شمع را در ظرف مطمئني قرار دهيد. يا حداقل شمع را در جايي دور از فرش بگذاريد. اما اگر به هر دليلي با چنين اتفاقي روبرو شديد راه چاره‌اي براي حل آن وجود دارد. در قدم اول لكه شمع ذوب شده را به كمك يك دستمال خشك از روي فرش برداريد. حواستان باشد دستمال را بر روي لكه نكشيد. اين كار را بايد به آرامي انجام دهيد كه لكه شمع بيشتر از اين بر روي فرش پخش نشود.
سپس براي رفع سوختگي آن، آن قسمت را به كمك يك ابزار از روي فرش بتراشيد. سپس براي لكه باقي مانده يك دستمال تميز نخي بر روي لكه بگذاريد و به آرامي روي آن اتو بكشيد. دقت كنيد حرارت اتو بايد ملايم باشد. پس از تمامي اين كارها براي منظم كردن تار و پود فرش‌ها مي‌توانيد فرش را با برس مخصوص شانه بكشيد.

راه چاره سوختگي فرش با اتو چيست؟

گاهي براي خشك كردن فرش مجبوريد از اتو استفاده كنيد. اما اين كار ممكن است كار دستتان دهد و با اتو فرش خود را بسوزانيد. در حالتي ديگر ممكن است مشغول اتو زدن لباس خود باشيد، همان لحظه تلفنتان زنگ بخورد و سرگرم صحبت شويد؛ غافل از اين كه اتو بر روي فرش جا مانده است. حال بايد بدانيد با سوختگي فرش چه كنيد؟ يك روش جالب براي سوختگي فرش با اتو وجود دارد. البته اين روش به اين موضوع بستگي دارد كه ميزان سوختگي در چه حدي باشد. اگر سوختگي در حد ايجاد يك لكه زرد رنگ باشد، راه چاره آن يك تكه پياز است. يك پياز را از وسط دو نيم كنيد و بر روي لكه سوختگي بگذاريد. پس از چند دقيقه روي آن را با آب سرد بشوييد.
اما اگر ميزان سوختگي از حد يك لكه بيشتر باشد، ديگر چاره كار به دست شما نيست. بايد فرش خود را به پيش كارشناسان اين امر ببريد. يك كارخانه قاليشويي معتبر پيدا كنيد و موضوع را با كارشناسان ترميم فرش در ميان بگذاريد. در بسياري از موارد اين مشكل برطرف مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.