رازهايي براي تميز كردن فرش و موكت

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

رازهايي براي تميز كردن فرش و موكت

۱۷ بازديد

قاليشويي

با وجود تمام تلاش‌هاي شما در زمينه حفظ پاكيزگي فرش و موكت، فرش شما در نهايت تبديل به قرباني يك قطره شربت، چاي، قهوه و يا آلودگي‌هاي كف كفش شما خواهد شد. پس يادگيري نكاتي براي تميز كردن فرش و موكت هميشه مفيد است. با يادآوري اينكه چگونه متخصصان مسائل مختلف را حل مي‌كنند، ما به سراغ متخصصان قاليشويي نوين رفته‌ايم؛ تا درباره رازهاي تميز كردن فرش و موكت از آنها اطلاعاتي بگيريم. حاصل اين كار را در اين نوشته به صورت نكاتي براي تميز كردن فرش و موكت مي‌خوانيد.

رازهايي براي تميز كردن فرش و موكت كه بايد بدانيد

 لكه‌هاي سست را فشار ندهيد

آلودگي‌ها و لكه‌هاي سست را به راحتي مي‌شود پاك كرد. اگر و فقط اگر هنگام پاك كردن آن كمترين فشار ممكن را وارد كنيد. اين لكه‌ها معمولا در عمق فرش و موكت نفوذ نكرده‌اند؛ و با پارچه تميز، دستمال كاغذي يا اسفنج مي‌شود بخش اصلي آن را برداشت؛ و باقي مانده را نيز به آرامي شستشو داد. درباره اين شكل از لكه‌ها، فشار بي‌جا تنها باعث نفوذ آلودگي به لايه‌هاي زيرين فرش مي‌شود.

از جوش شيرين استفاده كنيد

جوش شيرين يك لكه‌بر خوب است كه در بعضي مواقع در تميز كردن فرش بسيار موثر است. البته اگر بتوانيد به درستي از آن استفاده كنيد. براي اين كار بايد روي لكه را با جوش شيرين بپوشانيد و سپس آن را بايد پارچه تميز و نم‌دار بشوييد. همچنين مي‌توانيد جوش شيرين را به صورت اسپري محلول در آب به محل لكه اسپري كرده و 10 الي 15 دقيقه بعد آن را پاك كنيد. ممكن است لازم باشد تا اين روش را چند بار تا گرفتن نتيجه مطلوب تكرار كنيد. در نهايت محل را با يك حوله سفيد كاغذي خشك كنيد.

كرم اصلاح صورت را امتحان كنيد

يكي از بهترين لكه بر هاي در دسترس كرم اصلاح صورت است. كرم اصلاح را مستقيما به لكه ها اعمال كنيد و آنرا حدود 30 دقيقه بگذاريد بماند. در نهايت منطقه را با يك دستمال خشك پاك كنيد. اگر لكه هنوز هم باقي است؛ مي‌توانيد از محلول يك سوم سركه در آب استفاده و محل لكه را با آن پاك كنيد.

پاك كردن آدامس از روي فرش

اين موضوع اتفاقي نادر است؛ اما در صورتي كه يك آدامس به فرش يا موكت شما بچسبد چكار مي‌كنيد؟ اگرچه در ظاهر بسيار سخت به نظر مي‌رسد؛ اما تنها با كمك يك تكه يخ يا قاشقي كه در سرماي فريزر كاملا سرد شده، مي‌توانيد آدامس را به دماي انجماد رسانده و آن را به راحتي از فرش خود جدا كنيد.

مواد شوينده ماشين ظرفشويي در مقابل روغن

يكي از بدترين لكه‌هاي ممكن روي فرش لكه‌هاي چربي يا روغني است. در ابتدا شايد تصور كنيد تميز كردن چنين فرشي ممكن نيست. اما كافي است از شوينده‌هاي ماشين ظرفشويي براي از بين بردن اين لكه‌ها استفاده كنيد تا نظرتان عوض شود.

تميز كردن لكه هاي ناشي از موم، وكس يا شمع

اين آلودگي‌ها به سرعت جذب فرش و موكت شده و تا عمق آن فرو مي‌روند. اما بهترين راه تميز كردن فرش در اين شرايط چيست. در قدم اول بايد اين مواد را از عمق فرش يا موكت خارج كنيد. براي اين كار فرش را برعكس كرده و يك پارچه تميز را روي بخش آلوده قرار دهيد. حالا با استفاده از يك تكه فلز گرم مثل قاشق گرم شده يا سشوار يا اتو، روي پارچه را حرارت دهيد؛ و يا اين كار را از پشت فرش انجام دهيد. اين كار را بايد آنقدر ادامه دهيد تا حرارت موم (يا وكس يا مواد مشابه) را نرم كرده و موم شروع به خارج شدن از فرش نمايد. در نهايت مي‌توانيد با يك پارچه تميز ديگر اقدام به برداشتن باقي مانده موم كنيد. در اين زمينه فراموش نكنيد كه حرارت بيش از حد به فرش شما آسيب نزند.

پاك كردن لكه خون با پروكسيد هيدروژن

لكه‌هاي خون خشك شده روي فرش را مي‌توانيد با پروكسيد هيدروژن به طور كامل پاك كنيد. براي اين كار كافي است در ابتدا لكه خون خشك شده را بخراشيد؛ و آنچه با خراشيدن پاك مي‌شود را حذف كنيد. سپس براي باقي مانده آن از پروكسيد هيدروژن استفاده كنيد. پروكسيد هيدروژن با برخورد به لكه تشكيل كف داده و لكه را از بين مي‌برد.

 تميز كردن فرش به طور منظم

در نهايت توجه داشته باشيد كه امر لكه‌برداري از فرش كاري تخصصي است؛ و اگر با دقت كافي انجام نشود ممكن است به فرش شما آسيب بزند. پيشنهاد ما براي دوري از لكه‌ها و آلودگي‌هاي معمول، داشتن برنامه‌اي منظم براي شستشوي كامل فرش است. كارخانه قاليشويي نوين با بيش از نيم قرن تجربه آماده خدمت رساني در زمينه شستشوي فرش و موكت به شما عزيزان است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.