افزايش عمر فرش در قاليشويي

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

افزايش عمر فرش در قاليشويي

۱۳ بازديد

افزايش عمر فرش مسئله بسيار مهمي است. اين روزها با توجه به قيمت فرش، اين مسئله نه‌تنها براي فرش‌هاي دست‌باف، بلكه براي فرش‌هاي ماشيني نيز اهميت دوچنداني پيدا كرده است. عوامل زيادي موجب تغيير كيفيت فرش‌هاي شما و كم شدن عمر فرش مي‌شود. اما به طور كلي دو موضوع اساسي بيشترين تاثير را در اين زمينه دارند. اولين نكته شكل استفاده از فرش و دومين نكته روش شستشوي فرش است.

قاليشويي

شكل استفاده از فرش

رعايت چند نكته ساده در استفاده از فرش مي‌تواند تاثير زيادي در عمر فرش داشته باشد. در اين بخش مهم‌ترين نكات استفاده از فرش را براي بهبود عمر فرش مطرح مي‌كنيم.

اولين نكته اين است كه از تابش مستقيم و مداوم نور خورشيد به فرش جلوگيري كنيد. اگر بخشي از فرش شما در طول روز كمتر از يك ساعت در معرض تابش مستقيم نور خورشيد قرار مي‌گيرد، مسئله خاصي نيست؛ اما اگر اين مقدار به چند ساعت در طول روز مي‌رسد؛ بهتر است فكري به حال فرش خود كنيد. تابش نور مستقيم خورشيد مي‌تواند به شدت بر كيفيت رنگ فرش‌هاي شما تاثير بگذارد. استفاده از روفرشي در آن ساعات خاص، تغيير موقعيت فرش، تغيير جاي عناصر خانه يا كشيدن پرده، از جمله پيشنهاداتي است كه مي‌تواند در بهبود اين وضعيت موثر باشد.

يكي ديگر از عوامل كاهش عمر فرش حرارت است. اين مسئله بخصوص در خانه‌هايي كه از بخاري گازي استفاده مي‌كنند بسيار مورد توجه است. قرار گرفتن منبع حرارت در نزديكي فرش و افزايش گرماي شديد، مي‌تواند به مرور كيفيت فرش شما را كاهش دهيد و تار و پود آن را سست كند. طبيعي است كه براي جلوگيري از اين اتفاق بايد فرش را از قرار گرفتن در چنين شرايطي دور كنيد. اما شايد اصلي‌ترين عامل محيطي كه فرش را دچار پوسيدگي كرده و عمر فرش را به شدت كاهش مي‌دهد رطوبت باشد. اين مسئله بخصوص در مناطق مرطوب شمال كشور بسيار رخ مي‌دهد. اگرچه نمي‌توان چاره كاملي براي حل اين مشكل در مناطق مرطوب ارائه داد. اما كنترل ميزان رطوبت محيط و استفاده از عايق كاري در كف خانه، مي‌تواند تا حدود زيادي از مشكل جلوگيري كند.

قرار گرفتن اجسام سنگين (بخصوص با پايه هاي باريك) مي‌تواند موجب سوراخ شدن فرش شود. فشرده شدن الياف فرش نيز از ديگر اثرات اين وضعيت است؛ كه منجر به كاهش عمر فرش مي‌شود. طبيعي است كه براي حل شكل بايد تا جاي ممكن اجسام سنگين را روي فرش قرار نداد؛ و در موارد اجبار پايه‌هاي اجسام را تا حد ممكن پهن و گسترده‌تر در نظر گرفت تا ميزان فشار بر سطح فرش پخش شود.

در نهايت براي افزايش عمر فرش موارد زير را نيز رعايت كنيد:

  • به طور منظم و در فواصل هفتگي فرش را جارو بكشيد.
  • هنگام جابه‌جايي فرش آن را لول كنيد. تا زدن فرش به راحتي مي‌تواند كيفيت تار و پود فرش را تحت‌تاثير قرار دهد.
  • در صورتي كه فرش شما روي كف خانه حركت مي‌كند از ترمز فرش استفاده كنيد.

روش شستشوي فرش

بسياري از مشكلات كه موجب كاهش عمر فرش مي‌شود؛ هنگام شستشوي فرش در خانه رخ مي‌دهد. حقيقت آن است كه خانه و حياط و… محيط مناسبي براي شستشوي فرش نيست. از سويي شستشوي فرش كاري تخصصي است؛ كه در صورت استفاده از روش‌هاي اشتباه مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به فرش وارد كرده و از عمر فرش بكاهد. پس قبل از هر توضيح بيشتري اكيدا توصيه مي‌كنيم شستشوي فرش‌هاي خود را به قاليشويي هاي متخصص در اين زمينه بسپاريد.

در شستشوي فرش در خانه موارد زيادي از جمله روش حمل و نقل فرش، محل شستشوي فرش، مواد شوينده مورد استفاده براي شستشو، روش شستشو و روش خشك كردن، همگي مي‌توانند فرش را دچار مشكل كنند. اين در حالي است كه شستشوي فرش در قاليشويي توسط متخصصين با تجربه انجام مي‌شود. همچنين استفاده از مواد شوينده مناسب، دستگاه‌ها و تجهيزات اتوماتيك شستشوي فرش و روش‌هاي نوين خشك كردن آن، از مواردي است كه موجب مي‌شود در فرايند شستشوي فرش در قاليشويي فرش شما آسيب نبيند. فارغ از تمام اين موارد در نظر بگيريد كه شستشوي يك فرش در خانه، اين روزها هزينه‌هاي زيادي در بر دارد. پس از نظر اقتصادي نيز صرفه در شستوي فرش توسط قاليشويي است.
در نهايت اميدواريم قدر فرش‌هاي ارزشمند خود را بدانيد؛ و در حفظ و نگهداري آن كوشا باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.