آشنايي با تاريخچه فرش ماشيني

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

آشنايي با تاريخچه فرش ماشيني

۱۴ بازديد

پديد آمدن هر وسيله‌اي در دكوراسيون مي‌تواند تاريخچه‌اي داشته باشد. حتما مي‌دانيد يكي از وسايل با ارزش در هر خانه ايراني فرش آن خانه است. اين فرش‌هاي با ارزش امروزه در طرح‌ها و رنگ‌ها مختلفي توليد مي‌شود. بياييد با هم تاريخچه فرش ماشيني را بخوانيم.
با ورود دستگاه‌هاي بافت فرش، زحمت زيادي از روي دوش نيروي انساني برداشته شد. براي بافت هر فرش چند نفر بايد به پاي دار قالي مينشستن و روزانه ساعات زيادي را براي بافت فرش مشغول مي‌شدند. ظرافت و سختي بافت بستگي به نوع طرح و نقشه فرش داشت. بر اساس آن بايد تار به تار فرش با دقت بافته مي‌شد. پس از پايان بافته شدن فرش ممكن بود آسيب‌هاي جدي به ستون فقرات، چشم و زانوهاي بافندگان برسد.
جايگزين شدن دستگاه‌ها و ماشين‌هاي بافندگي به كمك اين افراد نيامد، تعداد زيادي از آن‌ها را حذف كرد. اما در قبال اين موضوع توانست در سرعت بافت تحولي عظيم ايجاد كند. با خريد اين فرش‌ها دردسر كمتري براي اعتماد به قاليشويي داريم. چرا كه حساسيت فرش‌هاي دستباف را ندارد و براي شستشو از روش‌هاي معمول در هر قاليشويي مي‌توان استفاده كرد.

تاريخچه فرش ماشيني

تاريخچه فرش ماشيني

قدمت اين نوع فرش به دهه 50 برمي‌گردد. در ابتداي آن سال‌ها در شهر كاشان اولين فرش ماشيني بافته شد. به موازات اين اتفاق برخي از تاجران فرش‌هايي را از كشور بلژيك وارد خاك ايران كردند. اين فرش‌ها مورد استقبال مردم ايراني قرار گرفت.
پس از اين عده‌اي شركتي به نام صنايع كاشان را تاسيس كه در آن اولين فرش ماشيني را توليد كردند. اين اتفاق كه در سال 1353 افتاد مورد استقبال عده زيادي از افراد قرار گرفت. چرا كه طرح آن بسيار شبيه به فرش دستباف بود.
بعدها در شهرهاي ديگري مانند اصفهان، مشهد، آران و بيدگل، يزد و تبريز نيز اين صنعت رونق گرفت. هر ساله تعداد زيادي از فرش‌هاي زيبا توليد مي‌شد و بخش زيادي از آن نيز به نقاط مختلف كشور صادر مي‌شد.
دستگاه‌هاي متنوعي براي بافت فرش به وجود آمدند. اما قديمي‌ترين آن توسط ماشين ژاكار بافته شد. پس از اين دستگاه‌هاي ديگري هم براي بافت فرش اختراع شدند. ماشين‌هايي مانند تكسيما، واندويل، شونهر از ديگر دستگاه‌هاي بافت فرش هستند. بعد از ورود دستگاه‌هاي بافندگي ماشين، براي طرح‌هاي فرش ايراني هم تفكرات بيشتري شد. همه روزه افراد بيشتري براي نقشه فرش طرح جديد مي‌زدند و به اين كار علاقه نشان مي‌دادند.
امروزه فرش ماشيني جزو جدانشدني در خانه‌هاي ايراني و حتي مردم خارج از كشور شده است. جذابيت بي‌نظيري به دكوراسيون شما مي‌دهد و گرماي خانه شما را تعيين مي‌كند.

استقبال امروزي از فرش ماشيني

حال كه با تاريخچه فرش ماشيني آشنا شديم استقبال مردم را از آن در اين سال‌ها بررسي كنيم. امروزي با توجه به هزينه‌هاي زياد فرش دستباف خيلي از افراد براي دكوراسيون منزل خود از فرش ماشيني استفاده مي‌كنند. فروشگاه‌هاي زيادي در سطح شهر وجود دارند كه خريد را براي اين نوع فرش آسان كرده‌اند. نگران هماهنگ كردن آن با باقي وسايل دكوراسيون خود نباشيد، فرش‌هاي ماشيني آن‌قدر تنوع دارند كه شما مي‌توانيد بر اساس طرح، رنگ و سايز انتخاب مناسبي داشته باشيد.
خريد فرش ماشيني مزيت‌هاي زيادي دارد كه افراد آن را براي گرما بخشيدن به خانه خود انتخاب مي‌كنند. علاوه بر اين كه براي انتخاب دست شما را كاملا باز مي‌گذارد، قيمت مناسبي هم در قبال خريد دارند. فرش‌هاي ماشيني چون توسط دستگاه‌ها در كارخانجات بزرگ ساخته مي‌شود هزينه بافت نيروي انساني را شامل نمي‌شود. همچنين استفاده از نخ‌هاي متفاوت‌تر كمي هزينه‌هاي آن را معقول مي‌كند. در گذشته فرش‌هاي ماشيني 300 شانه بافته مي‌شدند، اما امروزه اين فرش‌ها با تراكم بالاتر مانند 1500 شانه هم بافته مي‌شود.
براي درك بيشتر اين موضوع مقاله مفهوم شانه و تراكم فرش ماشيني چيست؟ را در سايت قاليشويي نوين مطالعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.