انواع فرش دستباف را بشناسيد

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

انواع فرش دستباف را بشناسيد

۱۶ بازديد

از گذشته‌هاي دور، فرش دستباف ايراني يكي از ارزنده‌ترين هنرهاي كشورمان بوده است. فرش‌ها علاوه بر زيبايي چشم نوازي كه دارند، براي راحتي در نشستن، گرم نگه داشتن بدن، جلوگيري از آسيب بر اثر افتادن سختي زمين و … هستند. با مدرن شدن سليقه‌ها در امر دكوراسيون، هنوز نتوانستند فرش را از دكوراسيون حذف كنند و يا حتي جايگزين مناسبي براي آن توليد كنند. قاليشويي نوين در اين مقاله كمي راجع به انواع فرش دستباف و ويژگي‌هاي آن برايتان صحبت مي‌كنيم. درست است كه پاركت‌ها، سنگ فرش‌ها، انواع سراميك در رنگ‌هاي مختلف توليد شده‌اند، اما همچنان باز هم در مركز اين كفپوش‌ها، جاي خالي فرش ايراني به چشم مي‌خورد. معمولا بهترين جاي در خانه را براي پهن كردن فرش در نظر مي‌گيريم. جايي كه مركز توجه باشد و بر اساس طرح آن، وسايل ديگر بر دور آن چيده شوند.

انواع فرش دستباف

ويژگي فرش دستباف

از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرش دستباف اين است كه با گذر زمان و استفاده بيشتر، از زيبايي آن كاسته نمي‌شود. با نور آفتاب دچار رنگ پريدگي نمي‌شود و از دور همچنان جلوه درخشان و چشمگير دارد. حتما ضرب المثل قالي كرمان را شنيده‌ايد. اين قالي فرش دستبافتي است كه با پار خوردن زيبايي آن بيشتر مي‌شود. چرا كه با استفاده پرزهايي كه لازم است از لابه‌لاي تار و پود فرش كنده شود، از فرش جدا مي‌شود و بافت يك دست و زيبايي بر جاي مي‌ماند.
فرش دستباف ويژگي جالب ديگري هم دارد. اين فرش به دليل ساختاري كه دارد در فصل زمستان، گرما را در تار و پود خود حفظ مي‌كند و همچنين در فصل تابستان خنكاي كولر را به خود جذب مي‌كند. حتما برايتان جذاب است كه بعد از يك روز كاري سخت در فصل گرما، بر روي فرش خنكي دراز بكشيد و روحي تازه كنيد. وجود الياف و رنگ طبيعي در فرش دستباف باعث بروز حساسيت در شما نمي‌شود. در نتيجه براي سلامتي شما مناسبند.
حتما برايتان پيش آمده با راه رفتن بر روي فرش، جرقه‌اي را احساس كرده باشيد. در فرش‌هاي دستباف اين مشكل به دليل وجود پشم، پنبه و ابريشم به وجود نمي‌آيد. بنابراين اگر بر روي فرشي راه رفتيد و متوجه الكتريسيته شديد، احتمالا در الياف فرش، مقداري پلاستيك و مواد مصنوعي به كار رفته است.

انواع فرش دستباف

فرش دستباف از جنس و شهرت انواع مختلفي دارد. فرش دستباف كاشان و فرش دستباف تبريز دو نوع معروف از هنر ايراني در سطح جهاني هستند. هر هنري نقطه توجهي دارد. مبدا آن شهر و دياريست كه استعداد بيشتري براي رونق بخشيدن آن دارند. حتي اين موضوع باعث امتيازهاي ويژه‌اي براي برند شدن هم دارد. براي مثال وقتي مي‌خواهيم فرشي را بخريم آن را با فرش تبريز يا كاشان مقايسه مي‌كنيم. تشخيص اين موضوع نيازمند تجربه و آگاهي است كه بايد قبل از خريد فرش از آن اطلاع داشته باشيد.
فرش دستباف كاشان يكي از محبوب‌ترين انواع فرش دستباف است كه طرفداران زيادي در دنيا دارد. اين فرش در رنگ‌ها و طرح‌هاي گوناگون بافته و با هر دكوراسيون هماهنگ مي‌شود. كيفيت اين فرش در كنار زيبايي بي حد و مرزش آن را در دل همه جا كرده و باعث شده مشتريان زيادي را به سمت خودش جذب كند. قدمت اين فرش به دوران صفوي باز مي‌گردد و طرح‌هاي آن معمولا طرح‌هاي ظريف و چشمگير است. در حال حاضر فرش در شهر كاشان يكي از زيباترين و مشهورترين صنايع دستي به حساب مي‌آيد.
اما از فرش دستباف تبريز غافل نشويد؛ قدمت فرش تبريز هم مانند فرش كاشان به دوره صفويه باز مي‌گردد. طرح‌هاي متنوعي دارد و براي هر سليقه‌اي انتخاب خوبي است. هنر دست تبريزي‌ها در اين شهر باعث شده تا ظريف‌ترين و خوش نقش‌ترين فرش‌ها را ببافند. زماني كه اين فرش را در خانه خود و بهترين فضا پهن كنيد متوجه زيبايي و خاص بودن آن خواهيد شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.