بيدزدگي فرش چيست؟

راهنماي شستشوي فرش، قالي، قاليچه، موكت، مبلمان و...

بيدزدگي فرش چيست؟

۱۱ بازديد

بيد حشره بسيار كوچكي است كه با وجود شرايط مطلوب براي زندگي‌اش به كمك تخم‌ريزي تكثير پيدا مي‌كند. عمر اين حشره حدود 3 هفته است اما موضوعي كه باعث نگراني مي‌شود اين است كه در اين مدت مي‌تواند حدود 100 بيد توليد كند. اين حشره معمولا در لابه‌لاي الياف فرش دستباف رشد مي‌‍كند. پروتئين موجود در پشم فرش دستباف به عنوان تغذيه لارو كه همان نوزاد بيد است مصرف مي‌شود. اگر لاروها شانس زنده ماندن پيدا كنند پس از مدتي تبديل به صدها بيد مي‌شوند كه رفته رفته مي‌توانند تمامي فرش را در بر بگيرند. يكي از تخصص‌هاي يك قاليشويي خوب، ترميم فرش بعد از بيدزدگي است. قاليشويي نوين در اين امر تخصص ويژه‌اي دارد.
هميشه از ورود هواي تازه به خانه استقبال كنيد. به خصوص در فصولي كه آفتاب به خانه شما نمي‌تابد. البته كارشناسان بهداشت مي‌گويند هر 6 ماه يكبار بايد فرش را برعكس كنيد تا به قسمت پشتي آن نيز هواي آزاد بخورد. اما اين كار برايتان سخت است و تحمل سنگيني فرش را نداريد قسمت‌هاي از فرش را به نوبت تا بزنيد تا پشت آن نيز هوا بخورد.
همچنين نظافت زير فرش را فراموش نكنيد. هر از چند وقتي زير فرش را جارو بزنيد و با كمك پاك كننده‌هاي سراميك و سنگ به ضدعفوني آن قسمت‌‌ها بپردازيد. باز هم توجه داشته باشيد كه رطوبت در زير فرش باقي نگذاريد. پس از خشك شدن سنگ و سراميك مي‌توانيد فرش را پهن كنيد.

بيد زدگي فرس

اما راه چاره بعد از بيدزدگي فرش چيست؟

درصد بيدزدگي فرش‌ها متفاوت است. ممكن است از روي فرش، زير فرش و يا هر دو طرف آن صورت بگيرد. اما به هر حال اگر فرش شما دچار چنين آسيبي شد بايد سريعا براي ترميم آن دست به كار شويد. ترميم فرش‌هاي بيدزده براي شما كار آساني نيست به همين دليل پيشنهاد مي‌كنيم از خدمات قاليشويي هاي معتبر استفاده كنيد.
اما چرا اين موضوع اورژانسي است. هر چقدر دست دست كنيد تعداد بيدها بيشتر مي‌شود و به قسمت‌هاي بيشتري از فرش آسيب مي‌رسانند. همچنين اگر فرش شما نياز به شستشو داشته باشد، با وجود بيدها بافت سستي پيدا مي‌كند و ممكن است ظاهر كلي فرش را تحت تاثير قرار دهد.

آيا راهي براي جلوگيري از بيدزدگي فرش وجود دارد؟

در جاهايي كه تعداد زيادي فرش را در انباري نگهداري مي‌كنند گرما و تاريكي و رطوبت باعث رشد ميكروب و زمينه براي توليد مثل حشرات ايجاد مي‌شود. اما افرادي كه از اين موضوع آگاهند براي جلوگيري از اين ضرر راهكارهايي دارند. فكرش را بكنيد كه يك تاجر فرش دستباف اگر در اين موضوع سهل‌انگاري كند مي‌تواند ضرر جبران‌ناپذيري محتمل شود.
آن‌ها براي جلوگيري از بيدزدگي فرش، لابه‌لاي هر يك از فرش‌ها قرص نفتالين استفاده مي‎كنند. نفتالين با ايجاد بويي مانع از ورود حشرات به فضاي مورد نظر مي‌شوند.
اما يك توصيه بسيار مهم براي شما داريم. از تماس مستقيم نفتالين با پوستتان جدا جلوگيري كنيد. زيرا مواد سمي موجود در نفتالين مي‌تواند باعث بيماري پوستي، تنفسي، كليه، چشم و روده انسان شود. بنابراين براي كار با نفتالين حتما از دستكش استفاده كنيد.
البته در برخي از نقاط دنيا روش ديگري نيز مرسوم است. كه فرش را پيش از لوله كردن به جاي نفتالين، بر روي الياف آن كافور مي‌ريزد و سپس فرش را به شكل لوله شده در انبار نگهداري مي‌كنند.
اما اين روش‌ها براي فرش‌هايي بود كه استفاده نمي‌شدند و در انبارها نگهداري مي‌شدند. در گذشته برخي از فرش‌ها به دليل شرايط آب و هوايي حتي در زمان استفاده نيز دچار بيدزدگي فرش مي‌شدند. يكي از روش‌هايي كه استفاده مي‌كردند اين بود كه در زير قالي و فرش توتون و تنباكو قرار مي‌دادند. اما همين روش هم مشكل و محدوديتي داشت. چرا كه اگر رنگ فرش روشن بود پس از مدتي توتون و تنباكو باعث تغيير رنگ مي‌شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.